Osoby obeznane w potrzebach konsumentów niezwykle cenią sobie zalety, jakie niesie za sobą content marketing. Jest on oparty na długotrwałej relacji z Klientem, którego zaufanie zostało zdobyte poprzez publikowanie przepełnionych wartościowymi informacjami treści. 

Istnieją sytuacje, w których nie przynosi on jednak zamierzonych skutków. Jakie mogą być powody braku skuteczności content marketingu i jak temu zaradzić? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w niniejszym artykule!

Na czym polega content marketing?

Osoby specjalizujące się w marketingu stawiają na przekazywanie Klientom informacji, które zagwarantują uzyskanie zamierzonych skutków. Na to pozwala właśnie content marketing – zawarte w tworzonych treściach informacje pozwalają na zgłębienie wiedzy istotnej dla przyszłego konsumenta. Ten rodzaj strategii marketingowej pozwala na zarządzanie swoją marką w celu zbudowania trwałych więzi z daną grupą Klientów.

Promocja i publikacja rzetelnych treści niesie za sobą pomoc, przez co Klient chętniej zwróci uwagę na jakość świadczonych przez Twoją markę usług. Mogą one przybierać formę blogów firmowych, filmów, artykułów eksperckich, wpisów na media społecznościowe, opisów kategorii i produktów, grafik oraz wielu innych.

Pierwszy i najważniejszy błąd – brak strategii

Pierwszym i głównym krokiem w prowadzeniu przez markę content marketingu jest stworzenie planu działania, który powinien zawierać nie tylko tematykę treści, ale również terminy ich publikacji. Brak strategii może utrudnić bądź nawet uniemożliwić zrealizowanie najważniejszych celów biznesowych marki, co w dużym skrócie po prostu nie przyniesie korzyści, a z pewnością nie tych, na które marka w swoich działaniach stawia.

Brak strategii może wpływać negatywnie również na terminowość wpisów. Tak jak już wspomnieliśmy – celem content marketingu jest zbudowanie stałej relacji z Klientem. Nie jest to jednak łatwe w sytuacji, gdy treści pojawiają się sporadycznie.

Planowanie działań powinno opierać się przede wszystkim na dogłębnej weryfikacji potrzeb potencjalnych nabywców Waszych usług. To wiąże się z wyborem tematów, jakie będą pojawiać się na stronie.

Tematykę warto planować już kilka tygodni do przodu – nawet jeśli wypadnie losowa sytuacja i pracownik będzie musiał wziąć pilny urlop, wcześniej zaplanowane i zrealizowane zadania zagwarantują ciągłość publikacji. Aby dopilnować terminów, warto wybrać jedną osobę, która będzie kontrolowała płynność, będzie działać zgodnie z wcześniej opracowanym planem oraz stale monitorować jego realizację.

Treści niezgodne z grupą odbiorców

Podczas rozpoczynania działań związanych z content marketingiem, niektórzy sądzą, że niezależnie od tworzonych treści, odbiorca i tak się znajdzie. Tworzenie wpisów ukierunkowanych tematycznie na osoby, które i tak nie skorzystają z Twoich usług, na dłuższą metę przyniesie więcej strat niż zysków. Należy pamiętać, iż osoba trafiająca na daną stronę, przede wszystkim prowadzi research w celu znalezienia rozwiązania swojego problemu i zrealizowania zamierzonych skutków.

W znalezieniu potencjalnego klienta pomóc może określenie Buyer Persona. Jest to nic innego, jak opis potencjalnego Klienta Waszych usług. Nie jest to jedynie określenie cech osobistych, takich jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy zainteresowania, ale również to, na czym zależy odbiorcy najbardziej podczas poszukiwania odpowiednich dla siebie usług i na jakich rozwiązaniach koncentruje się podczas wyboru produktów. Jest to niezwykle ważne, przede wszystkim biorąc pod uwagę styl języka, w jakim treści zostaną stworzone.

Określenie Buyer Persona powinno rozpocząć się od interesariuszy – czyli osób, które mają znaczący wpływ na działanie przedsiębiorstwa lub mogą pozostawać pod jego działaniem. Następnie należy ustalić dane Klientów poprzez przeprowadzenie wywiadów. W ten proces warto zaangażować dział sprzedaży w Twojej firmie, który będzie miał możliwość bezpośredniego uzyskania informacji od kupujących.

Poprawa treści bazując na obiekcjach Klientów

Nie zawsze sztywne trzymanie się ustalonego z początku harmonogramu może wyjść na dobre. Warto zwrócić uwagę na problemy, które wynikają w kontakcie z potencjalnym kupującym. Klienci zawsze będą mieli obiekcje – niezależnie od tego, jak długo marka działa na rynku i jak duże zdążyła zdobyć doświadczenie.

Uwagi wniesione przed odbiorcę Waszych usług wskazują na zaangażowanie w tworzenie marki – nie należy traktować ich więc negatywnie, a po prostu wykorzystać i zmodyfikować sposób tworzenia treści.

Treść jest, a co z contentem?

Content marketing to nie tylko tworzenie treści – to również ukierunkowanie contentu na promocję marki. Niezwykle ważne jest, aby te dwa czynniki równoważyły się. Ponadto, informacje muszą być przekazane w sposób zrozumiały i precyzyjny, z podkreśleniem ich wartości. Stworzenie ciekawych treści to jeden z podstawowych elementów udanego content marketingu.

Nie każda branża jest łatwa w prowadzeniu ciekawych działań. Czasem warto spojrzeć na markę z odmiennej perspektywy – podejść z dystansem, opierać treści na panujących trendach lub po prostu idealnie trafić w potrzeby potencjalnych Klientów. Niezależnie od sposobu, niezwykle ważne jest pokazanie zaangażowania oraz profesjonalizmu podczas świadczenia usług.

Niezwykle ważne jest, aby content był tworzony przez osoby doświadczone, podchodzące do swoich obowiązków odpowiedzialnie. Dlatego nie warto oszczędzać na pracownikach – kompetencja doświadczenie nie tylko kosztuje, ale również popłaca.

Pominięcie zasad SEO

Nie każdy pamięta, że content marketing jest blisko związany z zasadami panującymi w SEO. Pozycjonowanie zajmuje często wiele czasu, ale tym samym jej niezwykle istotne w budowaniu pozycji marki. Działania z tym związane zwiększają widoczność strony w wynikach wyszukiwania. 

Obecnie Google kładzie nacisk na naturalność przekazu w treściach oraz jego związku ze słowem kluczowym. Ich odpowiednie połączenie w tekstach gwarantuje zrealizowanie skutecznej strategii marketingowej. Odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO treści zagwarantują dotarcie do odbiorcy.

Zachęcenie do późniejszej konwersji

W tworzeniu content marketingu niezwykle ważne jest, aby zachęcić Klienta do późniejszej konwersji. Do tego wykorzystywana jest metoda Call to Action. Często zwana kluczem do sukcesu, polega na wezwaniu odbiorców do działania poprzez pozostawienie efektywnego i przyciągającego uwagę komunikatu. Jest to niezwykle istotny czynnik w budowaniu pozycji marki – dlatego tak ważne jest, aby zawarte zostało we wszystkich treściach publikowanych na stronie.

Jakość prowadzonych działań

Podczas tworzenia content marketingu niezwykle istotna jest właściwa analityka prowadzonych działań – nie chodzi tutaj jedynie o opracowanie strategii, ale również regularne analizowanie skuteczności podejmowanych działań. Pod uwagę należy wziąć czas spędzany na stronie przez użytkowników, jakie strony są najczęściej odwiedzane czy jakie elementy przyciągają uwagę w pierwszej kolejności.

Skuteczny content marketing

W prowadzeniu content marketingu liczy się przede wszystkim jakość. Treści, które rozczarują klienta, uniemożliwiają zbudowanie trwałej, opierającej się na zaufaniu relacji. Content Marketing może sprawiać wiele trudności w jego prowadzeniu, dlatego warto mieć pewność, że czas poświęcony na jego rozwój jest odpowiednio spożytkowany.

Content marketing to rodzaj strategii, która umożliwi pozyskanie zaufanych Klientów. Uzyskać to możesz z pomocą naszych copywriterów, którzy pomogą Ci w zdobyciu bazy stałych odbiorców oraz wykreowania wizerunku eksperta w danej dziedzinie!