Buzz marketing, inaczej zwany jako marketing szeptany lub WoMM (Word of Mouth Marketing), jest jedną z wielu form marketingu i zyskuje dużą popularność w ostatnich latach. Jego zadaniem jest dotarcie do zazwyczaj ściśle określonej grupy odbiorców i skłonienie ich do zakupu konkretnego produktu lub usługi oraz stworzenie pozytywnego wizerunku marki w internecie. Jest jedną z form reklamy, nie jest to jednak reklama jawna, a bardzo dyskretna i niezauważalna.

Czym jest buzz marketing?

Buzz z języka angielskiego oznacza brzęczenie, robienie hałasu i dokładnie to oddaje specyfikę tego rodzaju marketingu. Jego zadaniem jest subtelne wspominanie o marce, ale w sposób efektywny, wywołujący określone działanie ze strony odbiorcy.

Na czym polega marketing szeptany?

Cechą charakterystyczną buzz marketingu jest to, że nie jest on nachalny, a publikowane treści wyglądają na spontaniczne i zazwyczaj nie przypominają jawnej reklamy. Wpisy mają za zadanie przedstawiać zalety danej usługi lub produktu, a rolą marketera jest stworzenie autentycznego contentu poprzez dopasowanie się do wcześniej istniejącej dyskusji, lub stworzenie nowej w taki sposób, aby wzbudzić reakcję odbiorców.

Treści mogą być publikowane z kont fejkowych, ale również przez realnie istniejące osoby. Obszar działań marketingu szeptanego jest bardzo szeroki, ale ściśle uzależniony od specyfiki marki dla której prowadzona jest kampania.

Czy ta forma marketingu jest skuteczna?

Marketing szeptany jest bardzo skuteczną formą marketingu, ponieważ działa w oparciu o społeczny dowód słuszności. Wedle tej zasady ludzkie zachowanie lub myślenie uwarunkowane jest tym, w jaki sposób działa lub myśli większa grupa osób.

Podejmując działania z zakresu WOMM przekonujemy odbiorców, że dana usługa lub produkt jest warty uwagi, wzbudzając tym samym ich zaufanie i zachęcając do zakupu. Badania pokazują, że 91 procent klientów ufa internetowym opiniom w takim samym stopniu, jak rekomendacji własnych przyjaciół. Oczywiście, kluczowe znaczenie ma to jak dana kampania została poprowadzona, ponieważ nieumiejętne działania w tym zakresie mogą mieć negatywne skutki i popsuć renomę marki.

Gdzie można prowadzić działania buzz marketingu?

To, jaki obszar działań będzie wykorzystywany w kampanii marketingu szeptanego, jest uzależnione od specyfiki marki, dla której prowadzone są działania. Zazwyczaj jednak kampanie prowadzone są na internetowych forach tematycznych, sklepach internetowych, w których znajduje się dany produkt, portalach społecznościowych, grupach tematycznych oraz wszelkich portalach opiniotwórczych.

Zasady prowadzenie kampanii marketingu szeptanego

Tworząc kampanię buzz marketingu musimy opierać się o pewne zasady, które pozwolą nam stworzyć pozytywny wizerunek firmy w sieci. Przed rozpoczęciem działań należy zapoznać się z ofertą firmy, ponieważ wszelkie publikowane informacje muszą być prawdziwe, a pisanie o nieistniejącej ofercie marki może skutecznie zniszczyć jej wizerunek wśród konsumentów.

Podstawą jest publikowanie treści dobrych jakościowo i poprawnych językowo. Wpisy zawierające błędy źle świadczą o marce, ponieważ przedstawiają jej klientów w negatywnym świetle i pozwalają stworzyć określony ich obraz.

Kolejną bardzo ważną zasadą jest publikowanie merytorycznych treści, o pozytywnym wydźwięku. Należy jednak zachować umiar, ponieważ całość działań musi być autentyczna.
Decydując się na prowadzenie kampanii na forach internetowych, należy wybrać taką tematykę oraz wątki, które będę odpowiadały charakterystyce firmy. Dobrą praktyką jest również odnoszenie się do już istniejących dyskusji w sposób nienachalny lub tworzenie nowych, wspominając nazwę marki, produktu lub usługi dopiero wtedy, gdy dyskusja będzie dobrze rozwinięta.

Publikowane treści powinny być neutralne lub pozytywne, ale też dyskretne i niewzbudzające podejrzeń. Odbiorca musi mieć wrażenie, że wpisy zostały zamieszczone przez realną osobę. Całość działań winna być dobrze przemyślana i zachęcać do bliższego zapoznania się z ofertą marki.
Bardzo istotne jest również różnicowanie publikowanych treści, oraz nie powielanie ich.

Naturalny marketing szeptany

W przeciwieństwie do klasycznego marketingu szeptanego, ten jego rodzaj charakteryzuje się przekazywaniem opinii na temat produktu, marki lub usługi, przez realnych konsumentów. Najbardziej efektywnym rodzajem promocji w naturalnym buzz marketingu jest influencer marketing, w którym liderzy opinii lub ambasadorzy marki publikują swoje odczucia w mediach, co pozwala zbudować pozytywny wizerunek marki, ale również poszerzyć jej zasięgi.

Działania naturalnego marketingu szeptanego często skłaniają konsumentów do podzielenia się własnymi doświadczeniami, jeśli te są pozytywne, to marka zyskuje jeszcze większy rozgłos bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Czy marketing szeptany jest etyczny?

Marketing szeptany przeprowadzony w prawidłowy i zgodny z zasadami sposób jest jak najbardziej etyczny. Tworzenie nieistniejących internetowych postaci na rzecz buzz marketingu nie jest nieetyczne, jeśli nie wykorzystujemy czyjegoś wizerunku i nie łamiemy prawa.

Buzz marketing jest nastawiony na markę, nie opiera się na krytykowaniu konkurencji, czy obrażaniu osób lub produktów. Nieprawidłowe jest kasowanie negatywnych opinii, czy namawianie nadawcy do ich zmiany, ponieważ potencjalni klienci powinni czuć, że ich opinie mają znaczenie, a marka ich nie ogranicza.

Podsumowanie

Dobrze przeprowadzone działania marketingu szeptanego pomagają w nienachalny i naturalny sposób stworzyć dobry wizerunek firmy w internecie, zwiększyć jej wiarygodność oraz zachęcić potencjalnych konsumentów do skorzystania z jej oferty i wyrażania ich opinii na jej temat.

Buzz marketing jest bardzo skutecznym rodzajem marketingu, ale wymaga sporządzenia odpowiedniej strategii i przemyślanych działań.