Na początku warto zapoznać się z definicją marketingu szeptanego, który często jest odbierany negatywnie

Jeśli miałeś z nim do czynienia i nie masz najmilszych wspomnień, prawdopodobnie źle do niego podchodzisz.

Definicji marketingu szeptanego w Internecie jest wiele i wciąż pojawiają się nowe uzupełnienia. Jednak skupiając się na jego podstawowym zadaniu, którym jest promocja określonego produktu, poprzez wywołanie dyskusji na różnych forach internetowych. Każdy z nas opiera się na opinii innych, zastanawiając się nad kupnem produktu lub czy skorzystać z usługi chcemy wiedzieć jakie odczucia mieli inni użytkownicy.

Jak statystycznie wychodzi stosowanie marketingu szeptanego?

Według badań dużo większy wpływ od zwykłej reklamy ma opinia wyrażana przez osoby, z którymi się utożsamiamy. Reklama według statystyk ma tylko 14% skuteczności w wyborze promowanego produktu. Zdecydowana większość na co dzień korzysta z internetowych opinii czy rekomendacji, dlatego wytrwała praca na forach internetowych z czasem może przynieść sporo korzyści.

Jak w praktyce wygląda buzz marketing?

Marketing szeptany w praktyce ma formę wywoływania dyskusji na różnych forach internetowych czy w mediach społecznościowych. Zadaniem osoby, która jest odpowiedzialna za “szeptankę” jest promocja produktu lub usługi, poprzez prowadzenie naturalnej dyskusji z potencjalnym klientem, bez natarczywej formy. Jest to trudne zadanie, ponieważ strony internetowe, częste wpisy traktują jako spam i blokują do nich dostęp. Są to sytuacje nie do przeskoczenia, ponieważ kontroluje to komputer na podstawie adresu IP.

Najlepsze rezultaty przynoszą jednak formy prawdziwych i naturalnych wpisów, które utożsamiają się problemami użytkowników. Jeśli wpis wymaga dłuższej formy, najlepiej jest w stanie zadziałać storytelling. Użytkownicy szukają w sieci zrozumienia, a nasza historia, która przydarzyła się także innym spowoduje, że wpis będzie bardziej wiarygodny, a użytkownicy chętniej włączą się do dyskusji, a przecież o to głównie chodzi.

Poza forami internetowymi, użytkownicy dużo częściej sprawdzają opinie w mediach społecznościowych, gdzie najłatwiej wyrazić swoje zdanie. Dlatego marketing szeptany nie powinien ograniczać się do korzystania wyłącznie z forów internetowych.

Jakie aspekty firmy promować?

Efektywność danego narzędzia, zależy od tego jak go użyjemy. W praktyce to wygląda tak, jak my chcielibyśmy to wiedzieć. Posty typu “jaką firmę polecacie do ułożenia płytek? ja ostatnio korzystałam z XYZ – jest super” nie mają prawa się sprzedać. Powiedzmy sobie szczerze, że nie tego szukamy, buszując po forach internetowych.
Dobry marketing szeptany, aby był skuteczny powinien być pisany jak najprościej, naturalnie i spontanicznie – szukam opinii, to o nią pytam.

Pytanie o opinię nigdy nie zajmuje zwykłemu użytkownikowi więcej niż kilka minut, więc nie warto trudzić się ze słownikiem i tworzyć zdań wielokrotnie złożonych. Poza tworzeniem postów i pytań o opinię, można również podejść do tematu od drugiej strony – znaleźć interesujący nas temat i odpowiedzieć na niego. Przychodząc z określonym produktem, jedyne co należy zrobić to znaleźć grupę docelową, do której chcemy dotrzeć i dopasować komunikat tak, żeby wzbudził zainteresowanie.

Trzymaj się zasad

Zgodnie z zasadą życiową, aby nie palić mostów za sobą – dobrze jest i tutaj się tego trzymać. Bardzo ważne jest, aby być rzetelnym w tym co się robi i prawdomównym. Nie wprowadzaj innych użytkowników w błąd, bo prędzej czy później odbije się to na produkcie, który próbujesz wypromować.

Zadanie osoby zajmującej się marketingiem szeptanym wydaje się szybkie i przyjemne. W praktyce wygląda to nieco inaczej – aby post był wiarygodny i zadziałał, ważne jest, aby poświęcić czas na znalezienie odpowiedniego forum. Bardzo dużą zaletą szeptanki jest szybkość odpowiedzi i efektywność działań. Kluczem do sukcesu jest systematyczna praca i analiza dodawanych postów.

Nie bójmy się eksperymentować i powierzyć takiej kampanii specjalistom, a na efekty nie będzie trzeba długo czekać. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą prowadzenia kampanii marketingu szeptanego.