Chyba każdy użytkownik internetu wie, czym są memy, a jeśli nie, chętnie przytoczę ich definicję, ponieważ jest ona niezwykle krótka i prosta.

Definicja mema

Memy to najczęściej śmieszne zdjęcia opatrzone dodatkowym napisem. Takie połączenie ma na celu rozbawić osobę, która je zobaczyła. Często mogą być ironiczne, dzięki czemu są jeszcze bardziej popularne wśród internautów.

Memy można znaleźć na każdym portalu społecznościowym, największą popularność zyskały na Facebooku i Instagramie, ale powstały również odrębne strony internetowe przeznaczone do umieszczania na nich wyłącznie tych zabawnych grafik. Warto przytoczyć również definicję Richarda Dawkinsa, który zidentyfikował mema jako “jednostkę informacji kulturowej” oraz Susan Blackmore, która określiła go jako “instrukcje kopiowania wspierane przez groźby lub obietnice”.

Zatem mem jest swego rodzaju wypowiedzią internetową przekazaną w postaci komunikatu obrazkowego, który najczęściej dotyczy obecnej mody lub różnych kwestii z zakresu gospodarki, polityki i innych kontrowersyjnych tematów.

Content marketing, a memy

Jeśli wiemy już, czym jest mem, możemy się skupić na drugiej części tematu, czyli content marketingu. Zatem content marketing to rodzaj strategii marketingowej kierowanej do odbiorców. Polega na wymyślaniu, udostępnianiu i rozpowszechnianiu w sieci treści wartościowych dla potencjalnych klientów w celu nawiązania z nimi trwałej relacji owocującej uzyskaniem przez firmę przychodu.

Treści te powinny być oryginalne i przyciągać uwagę grupy docelowej, zatem do tego rodzaju strategii memy okazują się być niezawodnym pomysłem.
W tym artykule chcę przedstawić zalety korzystania z memów podczas tworzenia content marketingu.

Dlaczego warto stosować memy w kampanii marketingowej?

Jak już wspominałam, memy to obrazki z nadrukowanym tekstem, dzięki czemu są łatwe w odbiorze i utrzymują swoją popularność. Ich dodatkowym atutem jest humorystyczna treść płynąca z całości grafiki mająca na celu przekazanie komunikatu.

Cechą charakterystyczną mema jest również łatwość jego udostępnienia, wykonując kilka kliknięć, możemy w prosty sposób podać go dalej. Mając pełen obraz na to, co wpływa na atrakcyjność memów w sieci, możemy skupić się na zaletach, które przyniesie nam stosowanie ich w kampaniach marketingowych.

Po pierwsze, memy są całkowicie darmowe, a ich stosowanie może przysporzyć wielu dodatkowych wyświetleń na stronie, które przyczynią się do zwiększenia sprzedaży i uzyskaniu przychodu.

Po drugie, są niezwykle proste, a ich stworzenie nie wymaga znajomości specjalistycznych programów. Ponadto, na wykonanie mema nie potrzebujemy dużej ilości czasu. Zazwyczaj potrzeba kilka minut na znalezienie odpowiedniego zdjęcia i dopasowanie treści.

Po trzecie, memy są humorystycznymi grafikami, zatem wprawią w dobry nastrój naszych odbiorców, a co za tym idzie, pozwolą zbudować dobrą opinię i odświeżyć naszą markę.

Dodatkowo, memy dotyczące aktualnych wydarzeń są chętniej wyszukiwane, więc użycie w nich modnych hasztagów przełoży się na zwiększeniu klikalności i budowaniu pozycji w sieci.

Jak stosować memy?

Poznaliśmy już zalety stosowania memów i wiemy, że dzięki nim nasze treści będą bardziej atrakcyjne i łatwiejsze do zrozumienia dla różnych grup społecznych. Należy jednak wiedzieć, jak prawidłowo je stosować, aby przyniosły zamierzone efekty.

Poznaj swoich odbiorców

Zanim zaczniesz stosować memy w swojej kampani marketingowej koniecznie określ grupę docelową swoich odbiorców. Musisz dokładnie poznać tematy, które są dla nich najbardziej atrakcyjne i wprawią w dobry nastrój, a następnie umiejętnie połącz je ze swoją marką. Bardzo ważne jest, aby memy w jakimś stopniu nawiązywały do profilu działalności jaką prowadzisz.

W tym celu możesz zaczerpnąć inspiracji od innych marek, które zdecydowały się na wprowadzenie memów do swoich kampanii, przykładowo są to Netflix, Red Bull czy Pepsi.

Bądź na bieżąco

Aby uatrakcyjnić jakość swoich memów, nieustannie monitoruj trendy panujące w internecie, dzięki temu stworzysz treść, która jest pożądana przez odbiorców. Należy jednak pamiętać, aby czas reakcji był odpowiedni. Zbyt późne wprowadzenie mema może skutkować nie tylko słabym zainteresowaniem, ale również stawić markę w złym świetle.

Pamiętaj również o tym, że memy mają swój cykl, według którego najpierw się pojawiają, potem zyskują popularność, następnie są na szczycie zainteresowania, aby po czasie zacząć wygasać. Taka sytuacja jest normalna, dlatego nie zarzucaj swoich odbiorców kilka razy tym samym memem, który raz osiągnął popularność, ponieważ drugi raz ta sama treść nie odniesie równie dużego odzewu. Postaraj się stworzyć nową grafikę w oparciu o panujące trendy.

Używaj memów w poprawnym kontekście

Zadbaj, by treść, którą chcesz przekazać, była zrozumiała dla użytkowników. W tym celu dokładnie poznaj kontekst mema, na którym będziesz bazować. Nieprawidłowe użycie może skutkować, że to właśnie Ty i Twoja firma staniecie się tematem mema, a taka sytuacja na pewno nie wpłynie dobrze na wizerunek firmy.

Wykorzystaj wiele kanałów

Jeśli chcesz, aby jak największa ilość internautów dowiedziała się o Twojej firmie, umieszczaj memy na wielu portalach społecznościowych. Najbardziej skuteczne mogą okazać się Facebook, Instagram, Pinterest czy Twitter, bo właśnie tam memy są najbardziej rozpowszechniane.

Jeśli prowadzisz bloga na swojej stronie internetowej, nie bój się dodawać memów w poszczególnych wpisach. Dzięki tym kanałom nie tylko zwiększysz świadomość wobec swojej marki, ale zyskasz dodatkowy przychód.

Dostosuj treści

Bardzo ważne jest umiejętne dopasowanie treści do portalu, na którym chcesz umieścić mema. Zupełnie inne wartości są pożądane przez użytkowników Facebooka w porównaniu do użytkowników na przykład Linkedina.

Teraz masz pełen obraz na to, co możesz zyskać dzięki memom i wiesz jak prawidłowo je tworzyć. Zatem nie czekaj, sprawdź obecne trendy i stwórz swojego pierwszego mema, który stanie się viralem i pozwoli Ci odświeżyć oraz uatrakcyjnić wizerunek firmy.

  • Post author:
  • Post published:7 maja 2021
  • Post category:Sztuczki